יום שבת, 19 בדצמבר 2009

אוהדים ומועדונים-הרצאה של שי גולוב בקורס אוהדי כדורגל ,16 דצמ 09


מבוא
המפגש הנוכחי נשא אופי של שיחה, שנוהלה ע"י שי גולוב,יו"ר איגוד האוהדים הארצי ועסקה ביחסים שבין מועדונים לאוהדיהם תוך הבאת סיפורים על מועדונים גדולים באירופה ,במודלים שונים של בעלות , שהמכנה המשותף לכולם הוא אבולוציה של ארגון האוהדים במצבי קריסה.
כבר אקדים ואומר שעובדה אחת מזדקרת לעין וחוזרת בכל הספורים-ההזדמנות להשתלטות אוהדים על מועדון היא בקריסתו.כל אורדון בוודאי ידמיין מה היה קורה אם בתקופה מסויימת,כאשר הקבוצה עמדה בפני סכנת פרוק, היה קיים ארגון אוהדים גדול וחזק...
ניתן לאבחן שלוש תקופות של התפתחות מעמד האוהדים:
    *מהמצאת הכדורגל ועד שנות ה-60-חוג האוהדים נושא אופי של קבוצת חברים.
    *משנות ה-60 ועד שנות ה-2000-הווצרות האולטרס ,אותם קבוצות יציע העוסקות בחיי היציע,
באוירה ובצבע. בארץ החל התהליך בשנות ה-2000.
    *משנות ה- 2000 ואילך-נסיונות (והצלחות) של אוהדים להיות מעורבים בניהול מועדוני הקבוצות.


ספורטינג ליסבון
ניהול הכדורגל הפורטוגלי מושפע מאוד מהנעשה בשכנה,ספרד. בשנת 1992 נחקק בספרד חוק המאפשר לקבוצות להתארגן במתכונת חברות ב-ע"מ. החוק נחקק לאור מצב בו קבוצות רבות נקלעו לחובות כבדים שאיימו על קיומן.רוב הקבוצות עברו למתכונת זו ומיעוטן דבקו בבבעלות אוהדים, בפועל המעבר הוכח כשגוי והחובות רק תפחו,הרשויות מחקו את החובות ואישרו לקבוצות להתקיים. במצב כזה, כשקיומן של הקבוצות מובטח, לא היתה להן כל סיבה להתייחס לאוהדים כמרכיב כלכלי בקיומה של הקבוצה.
ספורטינג היא אחת משלושת הקבוצות המובילות בפורטוגל, יחד עם בנפיקה ליסבון ופורטו. הקבוצה זכתה 18 פעמים באליפות הליגה, 13 פעמים בגביע הפורטוגזי ופעם אחת בגביע אירופה למחזיקות גביע, ב-1964.בפי אוהדיה היא מכונה ספורטינג פורטוגל.לקבוצה ארגון אוהדים שהוקם בתחילת שנות ה-2000 ונקרא S.A.D.
כמו בספרד,גם ספורטינג המסחרית נקלעה למשבר כלכלי אך עדיין נותרו שרידים מהאגודה ובראש ,הועדה המפקחת, שלה סמכויות מרכזיות כמו הכנת התקציב השנתי,שינויי תקנון ועוד.
ב-2007 התאגדה קבוצה מתוך אוהדי היציע והקימה ארגון AAS ,אגודת אוהדי ספורטינג והכניסה לבחירות לועדה המפקחת ,במסגרת האסיפה הכללית ,300 מחבריה ואלה הצליחו להכניס לועדה המפקחת 3 נציגים(מתוך כ-30) שהכריזו כי פניהם לפעילות פוזיטיבית ושיתוף פעולה בתוך הועד,
בשלב ראשון לקחו על עצמם נציגי האוהדים את הנושא השיווקי.
עם הצגת התוכנית לשנה הקרבה הצליחו הנציגים להפילה פעמיים ,בהתנגדם להפרטת זכויות השידור ואקדמיית הנוער,בפעם השלישית גוייס רוב והתוכנית הועברה. הועדה החליטה להנפיק אגרות חוב, בסך 55 מיליון  יורו ,ולאוהדים  נפתחה אפשרות לרכוש במחיר נמוך ולהגביר מעורבותם.

מכלן
קבוצת כדורגל בלגית מהעיר מכלן.זכתה ארבע פעמים בתואר האליפות (1943, 1946, 1948, 1989), אך בשנים אחרות לא נחלה הצלחה רבה.רגע השיא של הקבוצה היה בשנת 1988, כאשר זכתה בגביע אירופה למחזיקות גביע אחרי ניצחון במשחק הגמר על אייאקס אמסטרדם 0-1. בקבוצה שיחק באותה עונה הישראלי, אלי אוחנה, שבישל את שער הניצחון.
ב-2002 ,בשל ניהול כושל, נכנסה הקבוצה לחובות כבדים ושכר השחקנים לא שולם. האוהדים גייסו  ארבעה אנשי עסקים כקבוצת ניהול ואלה הציעו לאוהדים לתרום 1000 יורו ,כל אחד, לסיוע בהצלת הקבוצה תוך הבטחה שבמקרה של קריסה כספם יוחזר. חלק מתוכנית ההבראה היה שחרור שחקנים מה שהפך את הקבוצה לחלשה מאוד .קבוצות אחרות בליגה, שרצו לשמר את רוח התחרותיות ,העבירו למכלן שחקנים פנויים,ללא תמורה, אך הניסיון לא צלח ובגלל אי העמדת ערבויות ירדה הקבוצה לליגה השלישית.
שוב נחלצו האוהדים והתאגדו במטרה להציל את המועדון ולשמש ככלב שמירה, על ההתנהלות הפיננסית ואף גייסו כספים תוך שהם מצליחים לבצע שינוי בתקנון הקובע כי לאוהדים יהיה חלק בניהול המועדון ו-1/3 בכל מוסדותיו,שינוי נוסף היה בקביעה שחל איסור על החלפת צבע המדים המסורתי. הקבוצה חזרה לליגה הראשונה.
אלי אוחנה במכלן-לחיצה על הכותרת תפתח קישור לסרטון על אלי אוחנה במכלן.

אריס
יוון ידועה כמעצמת ספורט וזכתה להשגים רבים בענפי ספורט שונים. במציאות היוונית כסף גדול מעורב  בכדורגל , המועדון משמש במה לטייקונים ופוליטיקאים, לחלק מהקבוצות זיהוי פוליטי מובהק . המועדון על נכסיו שייך לטייקון ואלה היו עוזבים ומשאירים אחריהם חורבות .הזכיה ביורו ב-2004 לא שינתה מציאות זו .
אריס סלוניקי צברה חובות של 20 מיליון יורו(!) וירדה ליגה. האוהדים הקימו ארגון "סופר 3 " והחלו בפעילות לשיקום המועדון בשיתוף פעולה עם האגודה. בשלב ראשון גייסו כמיליון יורו ,רכשו את כל מניות המועדון והנפיקו ארבע סוגי חברות על פי המחיר:
 *50 יורו-זכות הצבעה באספה הכללית והנחות ברכישת מנוי.
 *100 יורו- גם זכות דיבור באספה הכללית.
 *500 יורו -גם הנחה כפולה במינוי וכניסה חינם למשחקי ידידות.
 *1000 יורו-מנוי זהב,מקנה זכות להבחר לועד.
למרות גיוס ההון ע"י האוהדים לא מיהרה האגודה לוותר על נכסיה וזאת בלחץ בעלי הקבוצות שחששו מתקדים ואף ניסו להניח מכשולים בדרך של חקיקה .עד עתה הועברו לידי ארגון האוהדים 33% ובהמשך יועברו עוד51% סה"כ עד 84%.


 איך מגדלים אוהדים בגרמניה 
ב-1982 במשחק, בין המבורג לברמן ,נזרקו אבנים ואוהד המבורג נהרג. הגרמנים,כמו גרמנים ,פעלו ביסודיות וחוקקו חוק בטחון בספורט והוסדרו נהלים וסמכויות.בין השאר עשתה הממשלה שימוש במחקר שהכינו עובדים סוציאליים באוניברסיטת ברמן ומסקנתו היתה שיש להתחיל לטפל בנושא האוהדים כבר מגיל הנוער. גרמנים אומרים ועושים,נפתח פרויקט אוהדים עם מנהלת ממשלתית ,הכוללת עובדים סוציאליים ,שתקציבה מחולק בין הממשלה הפדראלית ,המחוז והקבוצה המקומית .להדגיש כי לקבוצה אין מעורבות ישירה .
במסגרת זו מאוגד הנוער במעין מתנסי"ם של אוהדים המשמש גם כמרכז בילוי וגם כנקודת ריכוז לעניני האוהדים ,כמו מחסנים לאביזרים ,אמצעי צילום ושכפול,ארגון הסעות,כרטיסים ועוד.למשחק חוץ מאורגנת הסעה מפוקחת כולל כרטיסים ,הכנסה והושבה ביציע ,החזרה ואפילו פיזור לבתים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה