יום ראשון, 12 באפריל 2009

יגוסלביה-ישראל (משחק הגומלין)

יוגוסלביה-ישראל (משחק הגומלין)

10 אפריל 1960-אצטדיון פרטיזן,בלגרד
לאחר משחק התיקו מול יגוסלביה באו שני משחקים נגד יוון-אותם סיקרתי בבלוג זה. מיוון המריאה הנבחרת ישירות לבלגרד.
למרות התיקו ב-ר"ג היו היגוסלבים בטוחים בעצמם "...חבר המרכיבים של הנבחרת היוגוסלאוית אופטימי מאוד לקראת המשחק.הם בטוחים בנצחון נבחרתם בתוצאה 3:1 או 3:0 ...ברחוב היוגוסלאוי מתנבאים 95 אחוזים מן הנשאלים לנצחון נבחרתם..."



גם המאמן הישראלי, גיולה מאנדי, הנמיך את רף הציפיות ושלח את הבחורים לסרט ומסר לעתון: "...מקווה לתוצאה מכובדת אך אינו מאמין בנצחון..."



היה זה משחקה החמישי של הנבחרת נגד יגוסלביה מאז 1948, בארבעה מהם הפסדנו, תיקו אחד. נזכיר כי הנבחרת עימה עמדנו לשחק היתה למעשה הנבחרת האולימפית שלא כללה את הסגל שהשתתף שנתיים קודם לכן בגביע העולם בשטוקהולם.

אצטדיון "פרטיזן" בבלגרד 40-50 אלף צופים (תלוי איזה עיתון קראתם),מזג אויר קריר. הרכב הנבחרת:
שריקת הפתיחה .לא חולפות להן 62 שניות, מנצ'ל/גלזר (תלוי בעיתון) שולח כדור לרחבה, המגן דורוקוביץ' עושה "חור" ענק ו..."רפי לוי חש לקלוט את הכדור ובסיבוב מ-15 מטר שולח "פגז" לפינה השמאלית, השוער היוגוסלבי הנפלא זינק, אולם הכדור היה מהיר ממנו וכבר 62 שניות לאחר הפתיחה נח ברשת היוגוסלבית, האצטדיון דמם...".

בדקה ה-13 המפציץ,קוסטיץ', נוגח למשקוף שערו של חודורוב. בדקה ה-21 חודורוב בזינוק התאבדות לרגלי חלוץ יגוסלבי מונע (בינתיים) שיוויון. הקהל היוגוסלבי בלחץ ושורק שריקות בוז לנבחרתו אבל היתרון המפתיע נשמר עד הדקה ה-31 כאשר שיתוף פעולה בין שני כוכבי יוגוסלביה, קוסטיץ' ומואיץ', משאיר את האחרון לבד מול חודורוב ו-1:1.
שער השיוויון בדקה ה-40 שוב הזדמנות למואיץ' "...מתקרב לבדו לעבר השער הישראלי ושולח "פגז" העושה דרכו לרשת אולם חודורוב נראה כשכל גופו מתוח כמיתר. כן, הוא עצר. נושמים לרווחה..."
מחצית. "...ביציע הישראלי הקטן אתה רואה רק פנים חיוורות וחש בנשימה קצובה מהירה,נמנעים מלשוחח בקול רם,השאלה המנקרת: האם תספקנה עשר דקות להחליף כוח? האם לא יפלו הבחורים מרגליהם?..."

יורדים למחצית

מחצית שניה. "...המשחק נתחדש ושוב נלחמים כאריות... כאן נתגלה עורף הנבחרת בכל גדולתו ...". מעל כולם, כמו בכל הקמפיין ,חודורוב. "...כחומה שאין להכריעה...הגיל אינו שולט עליו (ב-סה"כ היה בן 33)... הוא מזנק שוב ושוב אל כדורים אבודים-ותופס..."
ואז מגיעה הדקה ה-73. הכדור בידי חודורוב שהיה ידוע בבעיטות חזקות (זוכרים את הגול מול הפועל טבריה?) בעיטה גבוהה יורדת ל-16 היוגוסלבי ,הבלם מילדינוביץ מחטיא נגיחה ורפי לוי "...בבעיטה אדירה יורה את הכדור מעל לגופו של השוער היוגוסלבי הנדהם –ישר לרשת..." 2:1 !!!! סנסציוני.


לאחר הבקעת השער "...הבחורים הישראלים שלנו "נהרגים" על כל כדור ... חודורוב הוא ממש פאנטאסטי.... גבורה של 11 בעלי כוח- רצון כביר ,בלתי אנושי... השער הישראלי נעול על בריח...". בתרגום לעברית של היום - בונקר.
סדרת ארועים-דקה 78, טאקץ' היוגוסלבי לבד מול חודורוב בועט למשקוף. דקה 80 קוסטיץ' מפציץ חודורוב הודף לרגלי מואיץ',עוד הדיפה וקרן, בעיטה מסובבת לפינה הרחוקה חודורוב מזנק מרחיק ונתקע בקורה. לא היתה זו הפעם הראשונה, ארועים דומים היו גם במשחקים מול רוסיה (1956) וווילס. כאז, גם עתה חודורוב מתאושש.
רפי לוי עוד מספיק לבעוט מ-16 מטר, שושקיץ' מזנק וקולט. דקת הסיום שוב קוסטיץ' בועט ושער ליוגוסלביה שנפסל בשריקה מוקדמת לנבדל. "... עברה גם הדקה ה-46 והשריקה הגואלת טרם באה האם זייפלד (השופט) השתגע?! מה קרה כאן?הישראלים ביציע מליטים עיניהם ,עוד עצירה של חודורוב הענק ושריקת הסיום מבשרת את גדול הנצחונות בתולדות הכדורגל הישראלי... טורים ארוכים של יוגוסלבים קודרים יוצאים לרחובות. בדומיה הם הולכים. אבלים..."
פינת המצטיינים- "...הנצחון הישראלי הושג תודות להכנה טקטית מעולה של הנבחרת ע"י מאמנה המחונן גיולה מאנדי ..." בין השחקנים צוינו בנבנישתי,טיש, אמר ורפי לוי אבל מעל כולם חודורוב "...שוער האלמוות הישראלי בכל גדולתו...".
ופינת התגובות-המאמן היוגוסלבי, צ'יריץ':"... הנבחרת עלתה על המגרש במידה מופרזת של בטחון עצמי וזה שהיה בעוכריה..."

המאמן הישראלי מאנדי:"...זה היום הגדול ביותר בחיי... הנבחרת באה ליוגוסלביה מתוך הכנה נפשית להפסיד במשחק..אני שמח על הנצחון, הבחורים השיגו תוצאה טובה נגד קבוצה מצויינת..."

השופט האוסטרי זייפלד: "...משחק גדול של ישראל, אם ישראל תמשיך כך היא תהווה גורם בעולם הכדורגל..".לא המשכנו...

פרשן יווני: המשחק הזכיר לו את גמר הגביע העולמי ב-1954 בשוויץ, שם נצחה גרמניה במפתיע במשחק הגמר את הקבוצה ההונגרית הפייבוריטית..."
"..ההד בישראל היה עצום. רבבות האזינו לשידור "קול ישראל" שמסר על המחצית השניה של המשחק ישר מהמגרש בבלגראד,ע"י קשר רדיו טלפוני.." השדר היה כמובן נחמיה בן אברהם. בידיעה צדדית לא במדור הספורט : "...המטוס הסדיר האחרון של אל על מגיע היום מרומא בשעה 12.10 ואחריו תבוא הטיסה שלא מן המניין: המטוס שיביא את נבחרת ישראל מבלגראד..." כבוד.

סוף דבר-במשחק הבא הביסה יוגוסלביה את יוון 5:0 ועלתה למשחקים באולימפיאדת רומא שם זכתה במדליית הכסף. אנחנו חיכינו עוד 10 שנים לאולימפיאדת מכסיקו והגול של שפיגלר.




רפי לוי מוייססקו


חודורוב בנבנישתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה