יום ראשון, 12 באפריל 2009

ישראל-יגוסלביה 1960

ישראל -יוגוסלביה
1960


בקמפיין הקדם אולימפי לקראת אולימפיאדת רומא 1960 השתתפו, בבית שלנו, נבחרת יוון (שאת המשחקים עימה סקרתי בפוסטים הקודמים) ונבחרת יוגוסלאויה (הכתיב במקור). אם יוון נחשבה כבר אז לנבחרת מהדרג הבינוני הרי שיוגוסלאויה נחשבה למעצמת כדורגל של ממש. את המשחק הראשון שפתח את הקמפיין שחקנו כאן ב-ר"ג מול אותה יוגוסלאויה. שני משפיעים מרכזיים היו על משחק זה. הראשון, הרצון למחוק את "חרפת וורוצלאב ", אותו הפסד לפולין 7:1 והשני מינויו של ההונגרי גיולה מאנדי למאמן הלאומי.למרות שמאנדי התמנה רק שלושה חודשים לפני כן היו התקוות גבוהות בשל המוניטין הרב שהביא עימו.

21 אוקטובר 1959 -אצטדיון ר"ג

50,000 צופים ואני בתוכם ממתינים לראות את הפלא הגדול,יוגוסלאויה.


ההרכב הישראלי:חודורוב,מתניה,מורדכוביץ(!),ש.לוי (שלמה לוי שלנו?),לבקוביץ', טיש ,סטלמך,גולדשטין, רפי לוי, מנצ'ל, גלזר. השופט תורכי והקוונים, כמקובל אז, האחד יוגוסלאוי והשני ישראלי, אשכנזי, לימים מבכירי השופטים בארץ.למיטב זכרוני ,במשחק זה נחנכה לראשונה קריאת העידוד "אל אל ישראל" והכרוז אף טרח לתרגל את הקהל.


המשחק נפתח בלחץ ישראלי אך,כמקובל אצלנו ,השער נפל דווקא בצד השני.מורדכוביץ' מכשיל על גבול ה-16 ,קוסטיץ' המפציץ הכבד של האורחים, בועט לחומה הישראלית ,הכדור מוסט מרגל ישראלית פנימה ,1:0.

המחצית השניה שוב נפתחת בלחץ ישראלי ובדקה ה-63 מנצ'ל מכדרר מימין מוסר לסטלמך ש "...תיעתע בהגנת היריב פרץ לרחבת ה-16 והכניע את שושקיץ' מקרוב..." 1:1.
סטלמך מבקיע את השויון


הלחץ הישראלי נמשך,בדקה ה 73 סטלמך,במבצע יחיד,פורץ מאמצע המגרש וקובע 2:1 .הקהל היה בטירוף ,3 דקות מאוחר יותר שוב קוסטיץ' ו-2:2. דקות לסיום נפסל שער של רפי לוי בטענת נבדל.
קוסטיץ' משווה

המצטיינים:-"...מעוז ההגנה היו אתמול שני שחקנים,חנוך מורדכוביץ' כמגן שמאלי ולבקוביץ' בתפקיד הבלם...נסכו בטחון בהרחיקם כל סכנה ובספקם כדורים למערכת ההתקפה...".בהתקפה הצטיין מבקיע שני השערים ,סטלמך.
ולפינת התרוצים: גיולה מאנדי :"...שערו של רפי לוי בדקות הסיום נפסל שלא בצדק ע"י השופט...". צייקובסקי ,מאמן הפועל חיפה ושחקן נבחרת יוגוסלאויה בעבר :"...מזג האויר פגע ביכולתם ובכושרם של היוגוסלאוים...".



כך נכתב למחרת בעיתון דבר (עיתון פועלי ארץ ישראל כ' בתשרי תש"ך מחיר 175 פרוטות): "...הישג מזהיר בכדורגל הישראלי...".
לא ידענו,אז,שארבעה חודשים מאוחר יותר תשיג הנבחרת הישג שלא ישוחזר עד אותו נצחון על צרפת ב"פארק דה פראנס".


כשיצאתי מהמשחק גיליתי שגנבו לי את הפנס מהאופניים. זה הושלם במשחק הבא...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה